Zdrowie mięśni miednicy 0
drowie mięśni miednicy

Gdzie znajdują się mięśnie dna miednicy?

Mięśnie dna miednicy możemy sobie wyobrazić jak grubą siatkę, która jest zawieszona w naszej miednicy między 4 punktami: spojeniem łonowym, kością ogonową i dwoma guzami kulszowymi (w pośladkach).

Ich najważniejsza funkcja to utrzymywanie naszych narządów wewnętrznych, takich jak pochwa, macica, odbytnica czy pęcherz moczowy, w odpowiednim miejscu.

Kiedy dno miednicy jest mocne, narządy są dobrze podparte i mocno osadzone. Mięśnie dna miednicy stanowią jakby podłogę dla wszystkiego co się na nich opiera. Mięśnie te są zazwyczaj sprawne kiedy jesteśmy młodzi ale słabną wraz z wiekiem lub kiedy je zaniedbamy.

Potrzebują też wyjątkowej troski w czasie ciąży i po porodzie, a także w czasie menopauzy czy po przebyciu niektórych operacji.

Ich kolejna funkcja to reagowanie reflektoryczne (odruchowe).

Polega ono na odruchowym zaciskaniu się – kiedy jest taka potrzeba, oraz na odruchowym rozluźnianiu – kiedy mięśnie mogą się rozluźnić.

Momentem zaciśnięcia się jest każdy moment kiedy nasze ciało generuje ciśnienie śródbrzuszne, tj. podczas podskoków, kiedy wykonujemy ćwiczenia typu „brzuszki”, a także podczas kaszlenia czy kichania. W takich chwilach siłą grawitacji spycha narządy wewnętrzne w dół a mięśnie miednicy zaciskają się aby je podtrzymać i utrzymać we właściwym miejscu.

Po zaciśnięciu, mięśnie powinny się automatycznie rozluźnić, otworzyć i wrócić do naturalnego stanu. Silne rozluźnianie czy też otwieranie się mięśni dna miednicy ma miejsce np. podczas porodu oraz współżycia.

Jak rozpoznać czy moje mięśnie dna miednicy są zdrowe?

Nieprzyjemne objawy mogą dawać zarówno osłabione mięśnie dna miednicy jak również zbyt napięte.

Objawy przy osłabionych mięśniach

Objawy przy osłabionych mięśniach dna miednicy to np. nietrzymanie moczu podczas kichania, dźwigania, w czasie biegania lub innego sportu, ból w dolnym odcinku kręgosłupa, uczucie ciężkości w pochwie lub uczucie ciała obcego w pochwie. 

 Nietrzymanie moczu jest bardzo powszechne ale to nie tylko problem higieniczny. Często w takim przypadku pojawiają się też problemy emocjonalne związane z poczuciem wstydy i brakiem możliwości normalnego funkcjonowania, co skutkuje wycofaniem się z życia społecznego.

Sytuację pogarsza fakt, że nietrzymanie moczu jest tematem tabu, a wiele cierpiących kobiet odczuwa wstyd przed rozmową o tym z kimkolwiek. 

Niestety zakup specjalnych podpasek, reklamowanych w TV, nie rozwiązuje żadnego problemu a nawet pogarsza sytuację, powodując, że kobiety długo ukrywają problem i nie przyznają się do niego.

W przypadku czucia ciała obcego w pochwie lub ciężkości – należy udać się natychmiast do lekarza, ponieważ może to oznaczać, że mięśnie są bardzo osłabione i mogło dojść do opadania narządów. 

Objawy związane ze zbyt napiętymi mięśniami

Objawy związane ze zbyt napiętymi mięśniami dna miednicy to np. brak satysfakcji seksualnej, ból podczas stosunku, ból podczas wkładania tamponu, ból w miednicy, częste zaparcia lub nietrzymanie moczu.

Można uniknąć wielu nieprzyjemnych dolegliwości związanych ze złym stanem mięśni dna miednicy, jeśli jest się świadomym jak ważną rolę one pełnią i do czego może doprowadzić ich zaniedbanie.

Jeśli zgłosimy się po pomoc i wystarczająco szybko rozpoczniemy pracę z mięśniami, mamy duże szanse aby wyleczyć nasze dolegliwości.

Jak zadbać o zdrowie mięśni dna miednicy?

1. Unikaj czynników stresowych

  • Dbaj o zdrową dietę z bogactwem warzyw i owoców, bogatą w błonnik, aby zmniejszyć ryzyko zaparć.
  • Korzystaj z toalety pozycji kucającej. Siedząc na toalecie w tradycyjny sposób kąt pomiędzy nogami a tułowiem wynosi około 90 stopni. Wystarczy podłożyć pod nogi coś, co sprawi, że kąt ten się zmniejszy, np. użyć małego stołeczka na którym oprzemy stopy. Pozycja kucająca pozwala mięśniom odpowiedzialnym za kontrolę jelita grubego na odprężenie.
  • Wykonuj ćwiczenia fizyczne. Spacer na świeżym powietrzu to minimum.
  • Stosuj metody relaksacji, takie jak medytacja czy słuchanie relaksacyjnej muzyki.

2. Wykonuj ćwiczenia wzmacniające

Ćwiczenie są podstawowym sposobem na utrzymanie miednicy silnej i zdrowej.

Bardzo ważne jest to aby je zaciskać oraz rozluźniać. 

Praca z nimi nie polega na samym zaciskaniu mięśni, ponieważ wówczas bardzo łatwo możemy je przemęczyć. Bardzo ważne jest ich umiejętne rozluźnianie. Powinno ono trwać tak długo jak długo trwało wcześniejsze zaciskanie. Czyli jeśli zaciskałyśmy mięśnie przez 5 sekund, musimy je przez 5 sekund rozluźniać, otwierać.

Podczas ćwiczeń nie należy też napisać pośladków, co jest dość często popełnianym błędem.

Jak mogą pomóc Jajeczka Yoni?

Jajeczka Yoni są niesamowitym narzędziem do pracy mięśniami miednicy.

Nie tylko tonizują i wzmacniają nasze mięśnie ale także zwiększają naszą świadomość ciała. Dzięki nim uczymy się kierować ruchami poszczególnych mięśni a także świadomie je rozluźniać.

Dzięki zdrowym mięśniom jesteśmy lepiej przygotowane do porodu i możemy szybciej wrócić do dobrego samopoczucia po porodzie.

Aby pomóc im wrócić do sprężystości,ćwiczenia z jajeczkami Yoni zaczynamy wykonywać dopiero po okresie połogu.

Odzyskując kontrolę nad mięśniami i wzmacniając je, unikniemy nieprzyjemnego zjawiska nietrzymaniu moczu.

Ćwiczenia z Jajeczkami Yoni zmieniają nasze postrzeganie kobiecości. Stajemy się otwarte na to co czujemy i czego potrzebujemy. Łączymy się z własnym łonem i wewnętrzną kobiecą mocą kreacji.

Nasza pochwa łatwiej staje się nawilżona i możemy pełniej doświadczać przyjemności seksualnej.

Regularna praktyka otwiera nas na przeżywanie emocji i akceptację własnego ciała, uczy miłości własnej.

A kochając siebie i swoją Yoni stajemy się pogodniejsze, bardziej promienne i szczęśliwe. Możemy łagodniej odczuwać skutki PMS-u lub w ogóle o nich zapomnieć. 

Najłatwiej zacząć praktykę z Jajeczkami Yoni wybierając czynność, którą wykonujemy każdego dnia. Może to być np. podczas porannej kawy, w drodze do pracy czy w czasie spaceru. Wystarczy poświęcić 15-20 minut dziennie aby w krótkim czasie odczuć różnicę i odzyskać władzę nad mięśniami.

Nie ograniczaj się jednak do tych ćwiczeń, ponieważ Jajeczko Yoni możesz używać także kiedy tańczysz, praktykujesz jogę czy medytujesz.

Co jeszcze wpływa na stan naszych mięśni dna miednicy?

Na stan naszych mięśnie wpływa też nadwaga,  brak ruchu, nieodpowiednia dieta, brak świadomości ciała, nadmierny wysiłek w okresie połogu a także codzienna, ciężka praca fizyczna, np. dźwiganie.

Dno miednicy jest szczególnie wrażliwe w pewnych momentach życia kobiety.

Dzieje się tak na początku i na koniec cyklu miesiączkowego, w czasie ciąża i przez ok. 9 miesięcy po porodzie,  podczas rekonwalescencji po zabiegach operacyjnych i w okresie menopauzalny (obniżenie poziomu estrogenu niekorzystnie odbija się na ukrwieniu i elastyczności tkanek).

Również porody, zarówno siłami natury jak i poprzez cesarskie cięcie, stanowią istotny czynnik uszkadzający struktury dna miednicy. 

Podczas akcji porodowej mięśnie ulegają znacznemu rozciągnięciu, a nietrenowane odpowiednio przed i po porodzie mogą nie powrócić do pierwotnego stanu. To właśnie nieprawidłowe postępowanie w czasie  połogu jest przyczyną dysfunkcji mięśni.

Na stan naszych mięśni ma wpływ także odpowiedni sposób wstawania, siadania oraz kaszlenia i kichania. Zaleca się aby wyprostować się podczas kichania czy kaszlenia (zamiast pochylać się do przodu, co najczęściej robimy) a głowę obrócić w bok.


Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl